Düsseldorf 2005 - Buildings from the National Socialism time

(Eng)
This photographic series consist of buildings built during the national socialist era in Dusseldorf and photographed with my great grandfather’s lens mounted on a modern large format (8x10 inch) camera. Five years ago I inherited a camera set originally belonging to my great grandfather, Enzo Takahashi, who bought it in America around 1920. He emigrated to California at the end of the 19th century as a migrant worker. Around this time, especially in America, an art movement, “Photo-pictorialism” (ca 1880s – 1940s) began among photographers who wanted to lift photography’s status to a “fine art” by making photographs similar to impressionist paintings. These photographs were often blurred or out of focus, evoking “impressionistic” emotions and atmosphere. The photographers employed different materials, ingredients and techniques in order to achieve this effect, such as the soft-focus lens. My great grandfather's lens is a soft-focus lens made around 1910. The more opened the aperture is, the less sharp the fringe of the image becomes, leaving only the centre sharp, unlike modern lenses made today. In Germany, during the national socialist era, only certain styles of art were considered suitable by the National Socialist Party. Impressionism was not one of them. The buildings in my photographs were often repaired and retouched after the WWII, and perhaps not the whole structures retain their original character. Although National Socialism and Photopictorialism may sound like an odd combination, they existed at the same time.

Düsseldorf 2005 - Gebäude aus der Zeit des Nationalsozialismus

(Deu)
Die Serie von 5 Fotografien zeigt Gebäude in Düsseldorf, die in der Zeit des Nationalsozialismus erbaut wurden. Ich fotografierte die Bauwerke mit einer optischen Linse, die meinem Urgroßvater Enzo Takahashi gehörte und der Ende des 19. Jh. als Fremdarbeiter nach Kalifornien emigrierte. Die optische Linse war Teil eines in den 1920er Jahren erworbenen Kamerasets. Zur selben Zeit etablierte sich insbesondere in US Amerika ein fotografischer Stil heraus, der „Photopictorialism “ (c.a 1880-1940) genannt wurde. Fotografen, die in diesem Stil arbeiteten, beabsichtigten eine Annäherung der Fotografie an die “Schönen Künste”, indem sie den impressionistischen Malstil nachahmten. Die fotografischen Ergebnisse waren deshalb oft unscharf und verschwommen, um impressionistische Atmosphären zu schaffen. Das Weichzeichner-Objektiv war hierbei ein Mittel, um die Ästhetik dieser Bildsprache zu erzeugen. Das Objektiv, mit dem ich für dieses Projekt gearbeitet habe, ist eine solche 1910 hergestellte Linse. Der Impressionismus wurde im Deutschland des Nationalsozialismus als entartete Kunst deklariert. Obwohl also Nationalsozialismus und Photopictorialism nach einer unvereinbarenden Verbindung klingen - sie existierten zur selben Zeit.